عنوان | نویسنده | زبان | ناشر |
آموزش ملی امر به معروف و نهی از منکر (مقدماتی) | محمد اسحاق مسعودی | فارسی | پیام آزادی |
معرفی کوتاه:
نظر به پژوهشها و نظرسنجیهایی که تاکنون درباره فریضه مهم امر به معروف و نهی از انجام شده است، یافتههای علمی بیانگر عدم شناخت کافی مردم جامعه از این فریضه میباشد. بر این اساس اندیشه و طرح «آموزش ملی امر به معروف و نهی از منکر» شکل گرفته است.
فهرست:
۱ پیشگفتار
۲ مقدمه
۳ بخش اول
۳.۱ جایگاه امربه معروف ونهی از منکر
۳.۲ معنای امربه معروف ونهی از منکر
۳.۲.۱ امر به معروف چیست
۳.۲.۲ نهی از منکر چیست
۳.۳ معروفها و منکرها
۳.۴ مراحل امربه معروف و نهی از منکر
۳.۴.۱ مرحله قلبی
۳.۴.۲ مرحله زبانی
۳.۴.۳ مرحله عملی
۳.۵ شرایط وجوب امربه معروف
۳.۵.۱ علم آگاهی به معروف و منکر
۳.۵.۲ احتمال تأثیر
۳.۵.۳ استمرار گناه
۳.۵.۴ امر و نهی، مشکل ساز نباشد
۳.۶ ویژگیهای آمران به معروف وناهیان ازمنکر
۳.۶.۱ شناخت
۳.۶.۲ اخلاص
۳.۶.۳ پایبندی به ارزشها
۳.۶.۴ مهربانی
۳.۶.۵ صبوری و بردباری
۳.۶.۶ گذشت و برخورد کریمانه
۳.۶.۷ پرهیز از خودپسندی
۴ بخش دوم
۴.۱ روشها و شیو هها در امر به معروف ونهی ازمنکر
۴.۱.۱ شیوه گفتاری
۴.۱.۱.۱ الف: – استفاده از گفتار نرم
۴.۱.۱.۲ ب – پند آمیز باشد
۴.۱.۱.۳ ج – مخاطب را از خود بداند
۴.۱.۲ شیوه نوشتاری
۴.۱.۳ شیوه عملی
۴.۱.۴ شیوه «مستقیم وغیرمستقیم»
۴.۱.۵ شیوه «فردی» و «جمعی»
۴.۱.۶ شیوه «تدریج»
۴.۱.۷ شیوه تکرار
۴.۱.۸ شیوه «ستایش»
۴.۱.۹ شیوه «نکوهش»
۴.۱.۱۰ شیوه کنترل
۴.۱.۱۱ شیوه «یادآوری نعمتها و مسئولیتها»
۴.۱.۱۲ شیوه بیان پاداش
۴.۱.۱۳ شیوه تغافل
۴.۱.۱۴ شیوه ی «ارائه جایگزین»
۴.۱.۱۵ شیوه «تخلیه روحی – روانی»
۴.۱.۱۶ شیوه «استناد به الگوها»
۴.۱.۱۷ شیوه «تنظیم روابط»
۴.۱.۱۷.۱ الف – گسترش روابط
۴.۱.۱۷.۲ ب – محدود سازی روابط
۴.۱.۱۷.۳ ج – قطع روابط
۵ بخش سوم
۵.۱ آمران وناهیان درقرآن
۵.۱.۱ الف –خداوند متعال
۵.۱.۲ ب- پیامبران
۵.۱.۳ ج- مؤمنان
۵.۲ آمران به منکر، و ناهیان ازمعروف
۵.۲.۱ الف – شیطان
۵.۲.۲ ب- کافران
۵.۲.۳ ج- منافقان
۵.۲.۴ د- نفس اماره